12 november 2015

Schatten uit Colombia

Het was te verwachten dat ik niet met een camera vol foto's van Colombia naar huis zou gaan. Ik wil ook iets tastbaars uit Colombia. Ik werd overweldigd door de grote hoeveelheden prachtige gevlochten vazen, kleurige tassen, hoedjes, mandjes, kettingen en hangmatten! Ik heb eenmaal een zwak voor handwerk maar helaas kan ik niet alles meenemen.
Carnaval de Barranquilla is het belangrijkste folkloristische viering van Colombia, en één van de grootste carnaval in de wereld. En in de vele souvenir shops zag ik met de hand beschilderde houten maskers. Olifanten, zebra's, ossen, ezels en tijgers ~ ik wilde ze allemaal. Maar uiteindelijk koos ik voor de tijger. 
Ook viel mijn oog op de vele prachtige gekleurde manden gevlochten door de Wounaan stam. Werreque manden zijn gemaakt van de Werreque palmboom die groeit in de Colombiaanse regenwoud. Het maken van de manden kan tot 6 maanden duren en werden oorspronkelijk gebruikt voor het vervoer van water en opslag van levensmiddelen. Ik nam er twee mee naar huis. Ook kon ik 3 vrolijk gekleurde ballen niet laten liggen!
Mijn souvenirs heb ik gekocht in de winkel genaamd: Artesanías de Colombia. Een mooi gesorteerde winkel met allerlei handgemaakte producten alleen uit Colombia. En 70 % van de winst gaat direct terug naar de ambachtslieden van het dorp! Helaas hebben ze geen website. Maar ze zijn te vinden in Cartagena, Medellín en Bogota.

I bought some souvenirs from Colombia. Carnaval de Barranquilla is the most important folkloric celebration of Colombia, and one of the biggest carnival in the world. And in the many souvenir shops I saw handpainted wooden masks. Elephants, zebras, cattle, donkeys and tigers ~ I wanted them all. But in the end I chose the tiger. Also, my eye fell on the many beautiful colored baskets woven by the Wounaan tribe. Werreque baskets are made of Werreque palm tree that grows in the Colombian rainforest. The making of the baskets can last up to 6 months, and were originally used for the transport of water and storage of foods. I took two with me. Also I couldn't resist three brightly colored balls! I bought my souvenirs in Artesanías de Colombia store. A well sorted shop selling handmade products only from Colombia. And 70% of the profit goes directly back to the artisans of the village! Unfortunately they do not have a website. But they are found in Cartagena, Medellin and Bogota.

2 opmerkingen:

Thanks for taking the time to leave a message.
I appreciate and love every comment!
xo